|
|
|
|
Eski Türkçe 1 (Köktürkçe) | Ders Kodu | 1902.030311.2 | Yıl | 2 | Dönem | 3 | Öğretim Türü | Birinci Öğretim | Ders Dili | Türkçe | Öğretim Üyeleri | - Doç. Dr. Faysal Okan ATASOY
| Kaynaklar | - 1. ÖLMEZ, Mehmet, Eski Türkçe ve Uygur Türkçesi Dersleri, İstanbul, Kesit Yayınları, 2017ALYILMAZ, Cengiz
- Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi, Erzurum, 1994AKAR, Ali
- Türk Dili Tarihi, İstanbul 2013.Clauson, Sir Gerhard
- An Etymological Dictionary of The Pre-Thirteenth Century Turkish, 1972.ERDAL, Marcel
- Old Turkic Word Formation, 2001.ERGİN, Muharrem
- Orhun Abideleri, İstanbul, 2000.GABAIN, A.Von
- Eski Türkçenin Grameri, Ankara, 1988.HACIEMİNOĞLU, Necmettin
- Türk Dilinde Yapı Bakımından Fiiller, Ankara, 1992.ORKUN, Hüseyin Namık
- Eski Türk Yazıtları, Ankara, 1994.TEKİN, Talat - ÖLMEZ, Mehmet
- Türk Dilleri, Ankara 2013.TEKİN, Talat
- Orhon Yazıtları, Ankara, 1988TUNA, Osman Nedim
- Bazı İmla Gelenekleri, Bunların Metin İncelemelerindeki Önemi ve Orhon Yazıtlarında Birkaç Açıklama, TDAY Belleten, Ankara, 1957.ERCİLASUN, Ahmet Bican
- Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara, 2005
| Ders Tanımı | Köktürkçenin Türk dili tarihindeki yeri ve önemi, Köktürk yazılı belgeleri, Köktürkçenin ses bilgisi, şekil bilgisi, kelime dağarcığı, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından incelenmesi. | Hedefler | Köktürk kitabelerinin dilini kavratmak. Köktürkçenin gramerini kavratmak. Eski Türkçenin Türk dili tarihi bakımından önemini kavratmak. Geçmişten bugüne Türkçenin tarihî gelişimini göstermek. | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Öğrenme Çıktıları | 1 | Köktürkçenin kaçıncı yüzyıllar arası dönemi kapsadığını bilir. Genel Türkçe içindeki yerini anlatır. Köktürkçe ile ilgili kaynakları sıralar. | 2 | Köktürkçenin gramer özelliklerini ayırt edebilir. | 3 | Köktürk kitabelerini Köktürk alfabesiyle yazılmış asıl metinlerinden okur, anlar, kelimeleri tahlil edebilir ve metinleri yorumlar. | 4 | Köktürkçenin Türk dilinin tarihi dönemlerindeki lehçeleriyle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. | 5 | Türkçenin Eski Türkçeden günümüze geçişte önemli gramer özellikleri ve kaidelerini bir araya getirip genellemelere ulaşır. |
| Haftalık Ders İçeriği | |
1 | Dersin işleniş biçiminin tanıtılması. Dersin kaynaklarının tanıtılması. Türk runik alfabesinin öğretilmesi. Orhun yazıtlarının bulunuşu ve çözülmesi. | 2 | Orhun yazıtları üzerine yapılan çalışmaların tanıtılması.Türk runik alfabesi ile yazma ve okuma çalışmaları. | 3 | Orhun yazıtlarına göre Eski Türkçenin ses özellikleri ve söz dağarcığı.Türk runik alfabesinin transliterasyon ve transkripsiyon çalışması. | 4 | Orhun yazıtlarının dikiliş sebepleri ve yazıtların Türk Dili tarihi açısından önemi.Türk runik alfabesiyle yazılmış metinlerin transliterasyon ve transkripsiyon çalışması. | 5 | Orhun yazıtlarının edebî değeri, metinlerdeki edebî sanatlar, koşutluk (parallellism), ikilemeler ve atasözleri.Türk runik alfabesiyle yazılmış metinlerin transliterasyon ve transkripsiyon çalışması. | 6 | Orhun yazıtlarına göre Türklerin hayat felsefesi, inançları, yaşam tarzları, devlet anlayışları.Türk runik alfabesiyle yazılmış metinlerin transliterasyon ve transkripsiyon çalışması. | 7 | Orhun yazıtlarına göre Türklerin Çinlilerle ilişkileri.Metinlerin Türkiye Türkçesine çevirisi. | 8 | Ara imtihan. | 9 | Metinlerin transliterasyon ve transkripsiyon çalışması ve Türkiye Türkçesine çevirisi. | 10 | Metinlerin transliterasyon ve transkripsiyon çalışması ve Türkiye Türkçesine çevirisi. | 11 | Eski Türkçede çekim ekleri.Metinlerin transliterasyon ve transkripsiyon çalışması ve Türkiye Türkçesine çevirisi. | 12 | Eski Türkçede söz yapımı (Yapım ekleri).Metinlerin transliterasyon ve transkripsiyon çalışması ve Türkiye Türkçesine çevirisi. | 13 | Eski Türkçenin kelime dağarcığı ve kelime türleri.Metinlerin transliterasyon ve transkripsiyon çalışması ve Türkiye Türkçesine çevirisi. | 14 | Eski Türkçenin söz dizimi özellikleri.Metinlerin transliterasyon ve transkripsiyon çalışması ve Türkiye Türkçesine çevirisi. | 15 | Yarıyıl sonu imtihanı. |
| Değerlendirme | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | Ara Sınav | 40 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 60 | Final/Bütünleme Sınavı | 40 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 60 |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 8 | 56 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 8 | 56 |
| Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | ÖÇ1 | 5 | 5 | 1 | | | | | | | | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | | | | ÖÇ2 | 5 | 5 | 2 | | | | | | | | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | | | | ÖÇ3 | 5 | 5 | 1 | | | | 3 | | | | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | | | | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | | | | | | | | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | | | | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | | | | | | | | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | | | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|