Dilbilimi 1 |
Ders Kodu | 1902.020707 |
Yıl | 4 |
Dönem | 7 |
Öğretim Türü | Birinci Öğretim |
Ders Dili | Türkçe |
Öğretim Üyeleri | |
Kaynaklar | - 1. Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil, TDK Yayınları, Ankara 2007.Aksan, Doğan, Anlambilim, Engin Yayınevi, 1999Karaağaç, Günay, Anlam (Anlambilimi ve İletişim) Kesit Yayınları, İstanbul, 2013
|
Ders Tanımı | Dilbilimin kısa tarihi. Eş zamanlı ve art zamanlı dilbilim. Saussure ve Yapısalcılık. Avrupa ve Amerikan Yapısalcılığı. Trubestkoy ve Prag dil bilim çevresi. Hjelmslev ve Kopenhag dilbilim okulu. Diğer dilbilimsel çevreler. Temel Dilbilim Kuralları. Dilbilimin temel inceleme alanları. Sesbilim, anlam bilim, biçim bilim. Edim bilim metin dilbilim. Dilbilimin diğer dilbilimleriyle etkileşimi sonucu doğan dilbilimsel alanlar. Toplum dilbilim, ruh dilbilim. Biçimsel dilbilim, sinir dilbilirm. Türkiyede yapılan dilbilim çalışmaları. Dilbilim ile ilgili lüteratür çalışması |
Hedefler | Dilin bilimsel tanımını kavramak, dilin bütün yönlerini anlamak ve kavramak. İşitsel dillerle birlikte diğer semiyotik dil kavramını anlamak ve bilmek. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
Öğrenme Çıktıları | 1 | Dilbiliminin kısa tarihini öğrenmiş ve kavramıştır. | 2 | Başlıca Dil Okullarını tanımış ve görüşlerini kavramıştır. | 3 | Anlambilim, biçimbilim edim bilim vs konularını bilmiş ve anlamıştır. | 4 | Dilin tam bir tanım işlev ve özelliklerini bilmiş anlamıştır, Türkiye'de yapılan dilbilim çalışmalarını öğrenmiş ve bilmiştir. | 5 | Dilbilimle ilgili literatür taramasını yapmış ve bu literatüre ulaşma ve onları kullanma yollarını öğrenmiştir. |
|
Haftalık Ders İçeriği | |
1 | Dilbilimin Kısa Tarihi | 2 | Eş Zamanlı ve Art Zamanlı Dilbilim | 3 | Saussure ve Yapısalcılık | 4 | Avrupa ve Amerikan Yapısalcılığı | 5 | Trubetzkoy ve Prag dilbilim çevresi | 6 | Hjelmslev ve Kopenhag dilbilim okulu. Diğer dilbilimsel çevreler | 7 | Temel Dilbilim kuramları | 8 | Dilbilimin Temel İnceleme Alanları Sesbilim, Biçimbilim Anlam bilim, edimbilim, Metindilbilim | 9 | Dilbilimin diğer bilim dalları ile etkileşimi sonucu Doğan dilbilimsel alanlar | 10 | Toplum Dilbilim | 11 | Ruh Dilbilim | 12 | Biçimsel Dilbilim, Sinir Dilbilim | 13 | Türkiyede Yapılan Dilbilim çalışmaları | 14 | Dilbilim ile ilgili literatür çalışmaları | 15 | Bu Literatürlerin analizi | 16 | Literatürlerin tasnifi |
|
Değerlendirme | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 0 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 100 | Ara Sınav | 40 | Final/Bütünleme Sınavı | 100 |
|
İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Tartışma | 14 | 2 | 28 | Soru-Yanıt | 2 | 2 | 4 | Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 | Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 2 | 2 | 4 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 8 | 16 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 8 | 16 | Okuma | 2 | 2 | 4 | Ev Ödevi | 2 | 2 | 4 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | ÖÇ1 | 5 | | | | | | | | | | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | ÖÇ2 | 5 | | | | | | | | | | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | ÖÇ3 | 5 | | | | | | | | | | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | ÖÇ4 | 5 | | | | | | | | | | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | ÖÇ5 | 5 | | | | | | | | | | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |