Türk Dili Tarihi |
Ders Kodu | 1902.020214 |
Yıl | 1 |
Dönem | 2 |
Öğretim Türü | Birinci Öğretim |
Ders Dili | Türkçe |
Öğretim Üyeleri | - Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Cihat Üstün - Dr. Öğr. Üyesi Ebru SİLAHŞOR ÖZTÜRK
|
Kaynaklar | - 1. Ali AKAR, TÜRK DİLİ TARİHİAHMET CAFEROĞLU, TÜRK DİLİ TARİHİA. V. GABAİN, ESKİ TÜRKÇENİN GRAMERİTALAT TEKİN / MEHMET ÖLMEZ, TÜRK DİLLERİ
|
Ders Tanımı | Harezm Türkçesiyle verilen eserler ve bu eserler üzerine çalışma yapan araştırıcılar. eserlerin fonetik ve morfolojik açıdan incelenmesi Çağatay Türkçesi dönemleri ve eserlerin fonetik ve morfolojik açıdan incelenmesiAli Şir Nevai, eserleri ve Çağatayca sözlüklerKıpçak Türkçesi dönemleri ve bu Türkçe ile verilen eserler; sözlükler, dini, askeri ve edebi eserler, eserlerin fonetik ve morfolojik açıdan incelenmesi.Batı Türkçesi (Oğuzca) dönemleri ve Selçuklu çağı döneminde verilen eserler, Beylikler dönemi edebi eserleri ve özellikleriEski Anadolu Türkçesinin gramer özellikleri, Osmanlı Türkçesi dönemi gramer ve sözlükleriModern Türkçe Çağında Türk Dili ile yapılan sözlük, gramer ve ağız çalışmaları; bilimsel yayınlar |
Hedefler | Türk Dili Tarihinin devirlerini Harezmceden günümüze kadar kadar olan evresinde verilen eserleri örneklerle tanıtmak, eserleri araştırma yeteneği kazandırmak. Bu bilgileri yerinde kullanabilmelerini sağlamak. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
Öğrenme Çıktıları | 1 | Türk Dilinin tarihi gelişimini kavrar. | 2 | Tarihi Türk devletleri ile dil bağlantısını ilişkilendirir. | 3 | Türkçe metinlerin hangi lehçeye ait olduğunu kavrar. | 4 | Metinlerin dil bilgisi açısından karşılaştırmasını yapabilir. | 5 | Türk Lehçeleri üzerine yapılan çalışmaların farkına varır. | 6 | Türk diline ait terimleri öğrenir. | 7 | Tarih boyunca geçen Türk lehçelerini kronolojik sıraya koyar ve eserlerin dönemini tespit edebilir. |
|
Haftalık Ders İçeriği | |
1 | Harezm Türkçesiyle verilen eserler ve bu eserler üzerine çalışma yapan araştırıcılar. | 2 | Harezm Türkçesiyle verilen eserlerin fonetik ve morfolojik açıdan incelenmesi | 3 | Çağatay Türkçesi dönemleri ve eserleri | 4 | Çağatay Türkçesiyle verilen eserlerin fonetik ve morfolojik açıdan incelenmesi | 5 | Ali Şir Nevai, eserleri ve Çağatayca sözlükler | 6 | Kıpçak Türkçesi dönemleri ve bu Türkçe ile verilen eserler; sözlükler, dini, askeri ve edebi eserler | 7 | Kıpçak Türkçesiyle verilen eserlerin fonetik ve morfolojik açıdan incelenmesi | 8 | Batı Türkçesi (Oğuzca) dönemleri ve Selçuklu çağı döneminde verilen eserler | 9 | Selçuklu dönemi eserleri ve konuları | 10 | Batı Türkçesi Beylikler dönemi edebi eserler ve özellikleri | 11 | Eski Anadolu Türkçesinin gramer özellikleri ve örnek parça çalışmaları | 12 | Osmanlı Türkçesi dönemi gramer kitapları ve sözlükleri | 13 | Modern Türkçe Çağında Türk Dili ile ilgili çalışmalar | 14 | Günümüz Türkiyesinde yapılan sözlük, gramer ve ağız çalışmaları; bilimsel yayınlar |
|
Değerlendirme | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | Ara Sınav | 30 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 70 | Final/Bütünleme Sınavı | 30 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 70 |
|
İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 7 | 49 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 6 | 7 | 42 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | 2 | | | | | 5 | 5 | | 4 | | | | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | 3 | | | | | 4 | | | 5 | | 3 | | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 3 | | | 3 | | | 3 | | 4 | | | 5 | | | | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 3 | | | 3 | | | 3 | | 3 | | | 5 | | | | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 3 | | | 3 | | | 4 | | 4 | | | 4 | | | | ÖÇ6 | 3 | 3 | 3 | 2 | | | 2 | | | | | 5 | | | | | | | ÖÇ7 | 5 | 5 | 5 | 2 | | | 3 | | | 2 | | 5 | 3 | | 5 | | 4 | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |